Kolektory: jak s nimi komunikovat

Dluhy nestíhají. Pokud jste s splácením úvěru a úroků z něj otáleli, mohou se k věci připojit sběratelé, kteří vás budou důrazně přesvědčovat, abyste zaplatili účty. Říkáme, jak s nimi komunikovat, pokud není příjemné, pak konstruktivní.

Sběratel je specialista na vymáhání pohledávek po splatnosti. Věřitelé přitahují sběratele, pokud nezaplatíte dluh nebo neprovedete povinné platby včas. Někdy se sběratel chová jednoduše jako zprostředkovatel úvěru a důrazně vám připomene, že je třeba půjčku vrátit. A někdy může přeplatit svůj dluh-a pak se bude snažit vymáhat nedoplatky po splatnosti již ve svůj prospěch.

Nebojte se legálních sběratelů. Nezastrašují dlužníka, aby splatil úvěr za každou cenu, ale pouze popisují možné vyhlídky a společně s vámi hledají způsob, jak vyřešit problém s dluhy. Ale několik pravidel komunikace s kolektory stále stojí za to.

Dohodněte se s věřitelem přímo - pak se nemusíte seznámit s sběratelem

V životě se samozřejmě stává všechno. Kvůli opožděné výplatě, nemoci nebo prostě zapomnění můžete vynechat termín splatnosti úvěru. Pokud pochopíte, že z objektivních důvodů nebudete moci dluh splatit včas, kontaktujte svého věřitele. V ideálním případě-předem, předtím, než zaplatíte po splatnosti a zničíte tak svou kreditní historii. Můžete například požádat o odklad nebo restrukturalizaci úvěru-změnit termíny a částky plateb. Banka to samozřejmě nemusí dělat, ale může vám vyjít vstříc.

Pokud jste ještě pozdě s platbou a jste již voláni zástupci banky, mikrofinanční organizace (MFO) nebo spotřebitelské úvěrové družstvo (PDA) zjistit důvod zpoždění a upozornit na sankce, upřímně vysvětlit svou situaci. Nebojte se řešit otázky přímo-a vy i věřitel je výhodnější vyřešit bez zapojení speciálně vyškolených lidí. Vyhnete se zbytečným pokutám a pokutám, které za každý den prodlení a navíc — stresu z psychického tlaku.

Podívejte se na kolektory ve státním rejstříku

Pokud se skryjete nebo vytrváte a nezaplatíte, může se věřitel obrátit na sběratele. V tomto případě je věřitel-ať už je to banka, MFI, PDA nebo soukromá osoba-do 30 pracovních dnů povinen vás informovat o tom, co sběratel najal. Pokud věřitel prodal svůj dluh kolektoru, měli byste obdržet oznámení o postoupení nároku.

Věřitel může čerpat pouze jednu inkasní agenturu. Pokud vám zavolá sběratel a oficiální dopis ještě nepřišel, nejprve zkontrolujte, zda se nejedná o podvodníka. Podle zákona s vámi může komunikovat o dluhech po splatnosti pouze zástupce inkasní agentury, která je součástí státního rejstříku. Ale s ním můžete odmítnout komunikovat, dokud neobdržíte oficiální oznámení.

Naučte se pravidla, podle kterých mají kolektory fungovat

Ještě nedávno kolektory aplikovaly na dlužníky téměř jakákoli opatření psychologického dopadu a někdy se dostaly až k fyzickému. Jejich chování nebylo nijak regulováno. Od ledna 2017 však vstoupil v platnost zákon, který jasně popisuje, co mohou dělat a co ne. Nyní musí být sběratelé velmi korektní a zdvořilí.

Hlavní pravidlo: kolektory nemohou být obtěžující a už vůbec ne způsobit žádnou škodu. Pokud máte pocit nadměrného lisování, je to jasné znamení, že kolektor ohýbá hůl.

Sběratel může

  •  Volat vám:
od 8:00 do 22:00 v pracovní dny a od 9: 00 do 20: 00 o víkendech a svátcích;

ne častěji jednou denně, dvakrát týdně a osmkrát měsíčně

Sběratel musí nutně uvést své jméno a jméno věřitele, kterého zastupuje.

  •  Pošlete vám telegrafní, textové a hlasové zprávy:
od 8:00 do 22:00 v pracovní dny a od 9: 00 do 20: 00 o víkendech a svátcích;

ne více než dvakrát denně, čtyřikrát týdně a 16krát měsíčně

Zprávy musí obsahovat jméno věřitele a jméno sběratele, kontaktní telefonní číslo a připomenutí splatnosti — bez uvedení jeho velikosti a struktury.

  •  Vídat se s vámi maximálně jednou týdně.
  •  Komunikovat se svými příbuznými nebo třetími stranami:
pokud jste k tomu dali svůj písemný souhlas (mohli jste ho podepsat, když jste si půjčili nebo půjčili) a blízcí nevyjádřili nesouhlas

Vaši příbuzní a přátelé mohou kdykoli odmítnout další komunikaci s kolektorem - dokonce i ústně, během telefonického rozhovoru s ním. Pokud chcete odvolat svůj souhlas s interakcí s třetími stranami, musíte zaslat věřiteli nebo sběrateli prohlášení: prostřednictvím notáře, poštou doporučeným dopisem s oznámením nebo osobně pod podpisem.

Ve vaší smlouvě s věřitelem by mohly být předepsány další způsoby nebo frekvence vztahu s kolektorem, ale vždy máte právo je odmítnout.

Sběratel nesmí

  •  Skrýt své telefonní číslo a e-mailovou adresu
  •  Vyvíjet psychický tlak a ještě více ponižovat
  •  Poskytnout nesprávné informace: o výši dluhu a splatnosti; odvolání k soudu a trestní stíhání
Dokonce i když Sběratel přeplatí dluh, podmínky úvěru nebo půjčky-výše dluhu, úroky, penále a sankce-zůstávají stejné. Ale můžete je snížit tím, že uzavřete novou smlouvu již s kolektorem.

  •  Podvádět ohledně svého postavení: deklarovat svou příslušnost ke státním orgánům
  •  Zveřejnit informace o vás a vašem dluhu třetím stranám, včetně internetu nebo jinými veřejnými prostředky
  •  Použití fyzické síly nebo život ohrožující a zdraví techniky nebo ohrožující to
  •  Zničit nebo poškodit váš majetek nebo tím ohrozit
Pokud sběratel porušil tato pravidla a svým jednáním způsobil vám nebo vašim blízkým ztrátu nebo jen morální škodu, inkasní organizaci hrozí pokuta až 2 miliony rublů.

Kam si stěžovat?

Pokud se domníváte, že Vaše práva porušila banka, MFI nebo CPC, například vás neinformovali včas, že jste předali svůj dluh kolektoru, pošlete stížnost do banky Ruska prostřednictvím zvláštního formuláře.

Pokud jste si jisti, že Vaše práva porušují kolektory, obraťte se na Federální službu soudních exekutorů.

Pokud se jedná o závažné porušení, jako jsou ohrožení života a zdraví, napište prohlášení na policii.

V jakých případech nemám nárok na dluh?

Nikdo od vás nemůže požadovat splacení dluhu, pokud jste:

  •  léčte se v nemocničním zařízení;
  •  byli zbaveni způsobilosti nebo omezeni v ní;
  •  Invalidovna první skupiny;
  •  nebo nezletilý (s výjimkou případů, kdy vás soud nebo orgán péče a péče shledal plně způsobilým-emancipovaným nezletilým).
Ale všechny tyto případy potřebují potvrzení. A navíc dluh sám o sobě nikam nezmizí, pokuty a penále se nadále zvyšují. Ano, Nikdo vás nebude obtěžovat telefonáty a dopisy, ale stále můžete vymáhat dluh soudní cestou.

Pokud jste zahájili konkurzní řízení, vaše komunikace s věřiteli a sběrateli se automaticky zastaví. Všechny dluhové problémy vyřeší finanční správce, který vám přidělí arbitrážní soud. O tom, jak se oficiálně vyhlásit insolvenčním správcem, se dočtete v článku o osobním bankrotu.

Nechci komunikovat se sběratelem. Co dělat?

Můžete zaslat věřiteli nebo sběrateli prohlášení, že s nimi nechcete komunikovat, nebo budete komunikovat pouze prostřednictvím svého zástupce — právníka. Odmítnutí interakce s věřitelem nebo sběratelem může být po čtyřech měsících od prodlení.

Zašlete takové prohlášení prostřednictvím notáře, doporučeným dopisem s oznámením nebo jej podávejte osobně. Pokud jste dokument nesprávně sestavili, je adresát povinen do 10 dnů po obdržení vaší žádosti vysvětlit, jak ji správně vydat.

Současně je třeba pochopit: pokud odmítnete komunikaci, věřitel předá případ soudu. A pokud soud rozhodne, že úvěr nebo úvěr musí být stále vrácena, v případě, že není sběratel, a soudní exekutoři. A s nimi se dohodnout na něčem nebude možné. Mají právo zatknout své účty, popsat majetek a prodat splatit své dluhy.

Může se zdát atraktivní myšlenka svěřit vypořádání svých dluhů právníkovi nebo zvláštnímu zprostředkovateli-často se nazývají antikollektory nebo "podvodníci". Ale tento nápad by měl být pečlivě zvážen.